Feiten en vaardigheden vullen elkaar aan. Topografische kennis is nuttig. GPS kaarten bevatten immers fouten. En bij het afrekenen van boodschappen is het handig als je kunt hoofdrekenen. Het draait niet alleen om het opdreunen van rijtjes woorden. Leerlingen leren door tal van oefeningen vaardigheden voor het opzoeken en beoordelen van informatie. Tevens leert een student te reflecteren, conclusies te trekken en het belang van conventies te zien. Het doel is bijvoorbeeld niet om leerlingen De Avonden van Gerard Reve te laten citeren maar is wel een middel om genoemde competenties te ontwikkelen. Twee voorbeelden uit de praktijk: een leerling dacht niks aan Duits te hebben. Toen hij enige tijd later een bijbaantje op het eiland Texel kreeg, bleek het toch wel handig. Zo kon hij communiceren met toeristen. Een andere leerling vond dat hij niks had aan wiskunde en natuurkunde.  Zijn droom was om piloot te worden. Bij toelating werd om deze vakken gevraagd. Hij was dan ook dolblij dat hij deze vakken succesvol had afgesloten. Het aanleren van feiten en vaardigheden is ook goed voor de algemene ontwikkeling. Een aantal voorbeelden:  

1. Hoe kun je van iemand verwachten dat hij op een verjaardag mee kan praten over klimaatverandering zonder basiskennis van biologie en natuurkunde?
2. Hoe kun je een open discussie over zwarte piet of geloof voeren zonder dat iemand kennis heeft van traditie en / of verleden?
3. Hoe kan je iemand belasting laten betalen zonder dat hij weet waarom?

Wil je op de hoogte blijven en regelmatig inspirerende voorbeelden ontvangen? Mail naar info@texhi.nl. 

54321
(11 votes. Average 4.45 of 5)